Offline Office
Riportok generálása
Szinte minden irodában keletkezik valamilyen dokumentum legyen az akár a Microsoft
Office programcsomag egyik tagja, vagy azzal analóg, harmadik féltől származó komponens.
Az eseti dokumentációk vagy kalkulációk készítését manuálisan végezzük, mivel ezen
esetekben nem tudunk minden helyzetben érvényes szabályokat megfogalmazni. A napi
gyakoriságú, azonos logikát követő ívek előállítását azonban ésszerű algoritmusra bízni.
Általában elmondható, hogy minden dokumentumfajta közt biztosítható az átjárhatóság.
Egyszerű vagy összetett szöveges dokumentumokat, számolótáblákat, jegyzetfüzeteket,
prezentációkat egymásba alakíthatunk, az azokból kinyert adatokból más szerkezetű
fájlokat hozhatunk létre.
- Excel – WordPad
- Excel – Access
- Excel – Word
- Excel – Excel
- Excel – SQL
- Excel – PDF
- Word – PDF
1. VBA-Riportok
A VBA nyelv (Excel makró) közvetlen hozzáférést biztosít az Office programcsomag
tagjainak alacsony szintű funkcióihoz, lehetővé téve az irodai alkalmazások látványos
összjátékát.
Például olyan alkalmazást is készíthetünk ezen eszközökkel, mely futtat egy lekérdezést SQL-
ben, az eredményt Excel-be exportálja, kiértékeli, majd Word dokumentumba illesztett
táblázatba rendezi, PDF-ben menti, végül e-mailben továbbítja Outlookkal.
*A NÉBIH részére írt VBA riportvarázslóm félmillió soros Excel (.xlsb) táblázatok adatai dolgozza fel.
2. NET- Riportok
Több ingyenes függvénykönyvtár biztosít lehetőséget a dokumentumok generálásához C#
nyelvben is. A Microsoft.Interop.Excel, Microsoft.Interop.Word, és az Open-XML-SDK
könyvtárakkal magam is gyakran dolgozom.
Érdekesség, hogy a dokumentumtárban .NET-report.pdf és Vba-report.pdf néven letölthető
fájlokat VBA, illetve Open-XML-SDK könyvtár használatával generáltam. Mind a technológia,
mind az forráskód képe teljesen különböző, a végeredmény lényegében ugyanaz.
Asztali alkalmazások
Minőségbiztosítási okok miatt internetkapcsolat nélküli dedikált számítógépek, izolált
munkaállomások, leválasztott hálózatok esetén is optimális megoldás lehet egy helyi
szerverhez kapcsolt asztali alkalmazás.
Például, ha nem rendelkezünk online webshoppal, és megrendeléseinket telefonon vagy e-
mail-ben fogadjuk, csupán az egyes termékekből rendelt darabszámot (input) kell manuálisan
rögzíteni, mivel a nyersanyag szükséglet kalkulációját, a szállítólevelek, számlák, termelési,
minőségbiztosítási és kereskedelmi dokumentumok előállítását már a szoftver végzi.
Kiegészítő alkalmazások
Adminisztratív műveletek, részfeladatok ellátásához jelenthet költséghatékony megoldást az
egyfunkciós kiegészítő alkalmazás elkészítése. Ezek sok esetben még felhasználói felülettel
sem rendelkeznek viszont a velük megspórolt munkaidő megfizethetetlen.
Olyan esetekben is ajánlott, mikor a keletkezett adat mennysége vagy a napi működés nem
teszik indokolttá egy átfogó online ügyviteli rendszer bevezetését, illetve nem várható a
ráfordítás megtérülése.
A szoftverek vezérlőfelületeinek feliratozását támogató fájlok létrehozásához és szerkesztéséhez használhatjuk a fenti erőforrás-fájl kezelő kiegészítő alkalmazást. Az eszköz
lehetővé teszi az egynyelvű programok nemzetközi felhasználását az idegennyelvű címkéket tároló erőforrás-fájlok létrehozása által.